JAK WZYWAĆ POGOTOWIE RATUNKOWE?
999 112
Po zgłoszeniu się dyspozytora staraj się mówić spokojnie i konkretnie. Pamiętaj, żeby informacje podawać w następującej kolejności:
Podaj nazwę miejscowości i dokładny adres. Jeśli to jest niemożliwe, podaj punkty orientacyjne, które ułatwią zespołowi dojazd, np. sklep, kościół, przystanek autobusowy itp.
Powiedz krótko i precyzyjnie, co się stało, np. wypadek komunikacyjny, drgawki, utrata przytomności, upadek z dużej wysokości, próba samobójcza itp.
Powiedz, ile osób potrzebuje pomocy i w jakim są stanie. Określ wiek i płeć poszkodowanego. Zawsze mów o objawach, które możesz zaobserwować - ?wydaje dźwięki?, ?mruga oczami?, ?nie oddycha?. Jeśli poszkodowany może mówić, powiedz dyspozytorowi, na co się uskarża (np. duszność, piekący ból w klatce piersiowej itp.).
Podaj swoje nazwisko i numer telefonu. Przydadzą się, jeśli dyspozytor będzie potrzebował dodatkowych danych, gdy np. ambulans nie będzie mógł trafić na miejsce zdarzenia.
Wszystkie te informacje pomogą dyspozytorowi zdecydować:
- który i jak wyposażony zespół wysłać na miejsce,
- ile ambulansów wysłać na miejsce,
- które zgłoszenie potraktować jako priorytetowe, jeśli jest ich kilka w tym samym czasie.
PAMIĘTAJ!
- Bądź opanowany, nie krzycz, kłótnia z dyspozytorem nic nie wnosi, dyspozytor zawsze chce Ci pomóc.
- Odpowiadaj precyzyjnie na pytania dyspozytora.
- Dyspozytor może uznać, że potrzebne jest wykonanie pewnych czynności na miejscu zanim przyjedzie zespół medyczny; wysyła ambulans, ale jednocześnie będzie Cię instruował przez telefon, co robić. Wykonuj polecenia dyspozytora.
- Nigdy nie rozłączaj się pierwszy! W przypadku przyjęcia zgłoszenia dyspozytor zawsze to potwierdzi słowami: "Zgłoszenie zostało przyjęte, wysyłam karetkę".
- Może się zdarzyć, że dyspozytor uzna, że nie ma stanu nagłego zagrożenia zdrowia ani życia i że sytuacja nie wymaga interwencji Pogotowia Ratunkowego. Powie Ci wtedy, co masz zrobić dalej lub gdzie się zgłosić.